sunnuntai 15. joulukuuta 2013

Olen palikka

Nyt ollaan oltu jännä äärellä, sillä satuin törmäämään online peliin nimeltä First-Person Tetris.

Odotin kutakuinkin pääseväni eläytymään palikkana
oloon.... ihan kuin sitä tarvitsisi treenata.
whaleandthenoah.deviantart.com

Nimi on sinänsä hieman harhaanjohtava, että vaikka kulloinkin putoavan palikkarykelmän mukana liikutaankin (myös rotaatiossa, mikä vähän huippasee ja saa silmät harittamaan). Ja "maailmaa" katsotaankin melko läheltä palikan yläpuoleta, niin ei kuitenkaan sitten "palikan silmin" niin kuin "oikeissa" first person shoottereissa. Tämä kyseessä oleva peli tarjoaa pikemminkin "sen toisenlaisen third person näkökulman". Tiedättehän, kun joissain peleissä maailmaa katsotaan heti hahmon takaa ja toisissa taas korkeampaa ylhäältä (silleen enemmän kokonaistilannettakin havainnoiden). Esimerkiksi I Am Alive on tuolaisen ensiksimainitun tyyppinen, ja vaikkapa XCOM jälkimmäisen. Ja siinä missä tässä esimerkissä perinteinen Tetris olisi samassa kategoriassa CXOMin kanssa, niin tämä tuoreempi näkökulma taas lajiteltaisiin samaan koriin kuin I Am Alive.

Mutta hauska, koukuttava ja turhauttava peli on. Juurikin tässä järjestyksessä ihan niin kuin alkuperäisversiokin. Ensin koko homma on hauskaa ja semmoista "höhö, mä pyörin ja muriikka sanoo tilulilu"-kokeilua. Sitten huomaa vähän jo alkavansa yrittää ja haluavansa saada ne paremman pisteet kuin edellisellä kierroksella. Ja lopuksi sitä vaan hakkaa nappuloita aika raivoissaan, hieman pahoinvoivana ja hiuksenhienosti paniikissa. Oppimsitakin tapahtuu, ihan niin kuin alkuperäisessäkin, mutta uuden näkövinkkelin myötä tämä edistyminen vaatii jonnin verran erilaista suunnitelmallisuutta ja kykysettiä kuin mihin ehkä Tetriksen on tottunut assosioimaan.

Ja jotkut asiat eivät vain muutu...
dielaughingtoday.com

Kaiken tämän löpinän pointti oli siis sanoa, että kannattaa kokeilla, mutta ei kannata olla kovin vastikään jotain ällömakeaa syönyt, krapulainen, päissään, edes orastavasti päänsärkyinen tai... no... ei valmiiksi huimaaminenkaan varsinaisesti tässä pelissä auta. Ja oh, kannattaa myös kokeilla ilman niitä musiikkeja ja laittaa täppä siihen "Existential Crisis"-kohtaan! "Night mode" sen sijaan aiheuttaa lähinnä rage-turhautumista (joskin vähemmällä migreenitekijällä), kun ei yhtään näe mihin on menossa tai mikä puoli on ylöspäin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti