lauantai 2. huhtikuuta 2016

Lolita-inspiroituneet asut

Olen keikkunut lolitan laitamilla kymmenisen vuotta. Erityisesti keväisin huomaan ammentavani pukeutumiseeni sieltä paljonkin. Niin sanottuun oikeaan lolitaan en ole koskaan uskaltautunut. Osittain kyse on nimenomaan uskalluksesta, osittain siitä, että tiedän olevani hivenen turhan tarkka sääntöjen noudattaja ja osittain siitä syystä, että lolitaan saa uppoamaan mielettömän määrän rahaa. Onneksi mikään näistä ei estä keräämästä inspiraatiota! On myös huvittanut miten olen suhteeni aikana pikku hiljaa muuttanut kumppanini mielipidettä lolitasta. Hänen mielikuvissaan lolita on vain pastellinsävyistä röyhelöä sweet lolitan mukaisesti. Itse olen enemmän kallellaan casualiin ja jopa goottiin, rakastan myös military lolitaa. On muutama suunnitelma nimenomaan military lolitaan käyvästä hameesta, mutta oikeanlaisten kankaiden löytäminen on ollut esteenä. Jos joku siis löytää hyvän vihreää tukevaa (puuvilla)kangasta niin saa ilmiantaa.

Lolita hiipii vaatekaappiini pikku hiljaa ja välillä ero fiftarin ja lolitan välillä on lähinnä asusteissa. Mutta nyt niitä asuja.

Ensimmäisenä syksyinen asu, joka alkoi naurattaa samantien kun laitoin hatun päähäni. Pukeuduin sitten vahingossa hipster-lolitaksi. Hame olisi jäänyt hankkimatta ellei Ouva olisi vinkannut yhden ompelijan poistomyynnistä.


Minulle on jonkin sortin kevään merkki se, että haen pukeutumisinspiraatiota ennen kaikkea lolitasta. Olin tänä vuonna aikaisessa sillä kuva on alkuvuodelta. Hameen olen tehnyt ensimmäisenä vuotenani ammattikoulussa. Muistan miettineeni pitsin kanssa, että tuleekohan tästä nyt liian lolita. Nykyään ei haittaa ollenkaan. Tämän kerran jälkeen itse asiassa irrotin pitsin alushameesta ja se odottaa nyt että jaksaisin tehdä uuden alushameen vanhan menetettyä kaiken pöyheytensä kymmenessä vuodessa. Kuvassa pilkistää myös Juhlapukujen Outletista ostamani Revelationsin iltapuku.


Peikko-lolita on Yukiconista kun oltiin Ouvan kanssa promoamassa Ropeconia. Lähdin liikkeelle siitä, että halusin korsetin päälle ja saappaat jalkaan pitkästä aikaa. Olin hirveän tyytyväinen asuuni vaikka harvalle se pöydän takaa näkyi. Onneksi pukeudunkin lähinnä itseäni varten. Päätin haluavani alaosaksi jotain mustaa ja pöyheää, mutta en kelpuuttanut mitään jo olemassa olevaa. Lainasin kämppikseltä superpöyheän alushameen ja väsäsin rikkinäisestä mekosta hameen. Kuvassa ei kunnolla näy, mutta korsetin alla on pilkullinen mesh-body. Saappaat on lainassa siskolta.


Seuraavaksi ensimmäinen brändin hame. Ouva merkitsee minut Lolita kirppiksellä jos ajattelee minua kiinnostavan ja niin violetti pupu-hame lähti mukaan. Merkki on the dream of lolita ja pupuista ajatukset menevät aina Liisaan Ihmemaassa. Liiviin olen rakastunut! Löytyi syksyllä UFF:lta kun olin etsimässä kihlattuni kanssa proppeja hänelle. Sain vasta jokunen aika sitten käyttöön kunnolla kun vyötäröä piti kaventaa aika reilusti. Olen todennut, että liiviä voi käyttää miltei kaiken kanssa. Hameen suhteen vähän pelkäsin, että olisi ollut enemmän lila, mutta onneksi on oikeasti violetti.


Tämä kuva on vain liivin etuosan näkymisen vuoksi tässä. Samalla näkyy vähän, että hameessa riittää kangasta.


Witcheristä kirjoittaessani mainitsin, että olin huokaillut yhden hameen perään vaikka kuinka. Se hame tuli varmaan juuri Witcherin peluun takia uudelleen mieleen ja oli tarkistettava onkohan se enää saatavilla. Olihan se! Kävin melko pitkään itseni kanssa keskustelua siitä voinko ostaa hameen, mutta sen verran pitkään olin siitä haaveillut, että annoin mennä. Arvoin hieman otanko mahdollisesti pienen vai varmasti ison ja päädyin ensimmäiseen. Sen takia oli tulla melkoinen kriisi kun vaikka teoreettisesti hame oli oikean kokoinen niin käytännössä takaosan kuminauhat eivät antaneet tarpeeksi periksi, jotta vetoketjun saisi kiinni. Ehdin jo ihmetellä olisiko isompaa versiota vielä saatavilla (ei edes ollut) kunnes muistin olevani ompelija. Aloin tutkailla takaosan kuminauhoja ja totesin, että voin ihan hyvin ottaa ne irti. Muutamia ompeleiden purkua ja kuminauhan leikkaamista myöhemmin hame istui kuin hansikas. Takaosassa oli neljä todella jäykkää kuminauhaa nyörityksen alla. Irrotin niistä kolme ja jätin vyötärön kuminauhan paikoilleen. Tardis-hame! Hyvin kirjaimellisesti. Isomman sopivaksi saaminen olisi luultavasti ollut paljon isompi projekti. Niin joo, Fanplusfriend & Neo Ludwig on merkki. Saa nähdä muistanko hetkeen omistavani muita hameita. Tosin, ylempi pupu-hame on kyllä myös paljon mielessä, sillä sekin on melko uusi.



 Huvittavaa on se, että minua myös tökitään lolitan suuntaan. Eräs uusi tuttavuus sanoi viimeksi nähdessämme, että lolita näyttäisi varmasti hyvältä minulla ja Tardis-hameen postatessani kysyi milloin minut nähdään kokonaan lolitassa. Totesin, ettei kannata henkeään pidätellä. Toki lolitaa on alkanut ilmestyä lisää kaappiini ja asuihini, mutta tiukat pukeutumissäännöt eivät ole ihan minua varten. Haluan vähän jotain muuta. Toinen mikä estelee on se, ettei yläosia löydy yhtä helposti kuin hameita. Mekkoja en edes haaveile näillä vartalonmuodoilla hankkivani. Mutta pidän silmäni auki ja ei sitä koskaan tiedä, ehkä joku päivä minulla onkin kokonainen lolita-asu päälläni.

PS. Meinasin ajastaa tämän aprillipäivälle. Jos ei kuitenkaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti